یک پنجره برای بهتر زیستن

استیوجابز با صد میلیون دلار در ۲۵ سالگی چه می کرد؟

استیو جابز - راز موفقیت

بخشهایی از سخنان استیو جابز را در کتاب رازهای سخنرانی استیو جابز مطالعه کردم. این سخنان به قدری برای من زیبا و سرشار از پیام بود که تصمیم گرفتم در یک مقاله به تحلیل  آن بپردازم. این پیامها مطالبی است که در بخشهایی از وبینار “تولید ثروت با افزایش عزت نفس” نیز به آن پرداخته ام. نقش مهم این درسها اصلاح باورهای اشتباهی است که ما درباره پول و ثروت در ذهن داریم و در مسیر ما به سمت ثروت سنگ اندازی می کند.

پیام استیو جابز در نشستی مشترک با بیل گیتس

در یکی از نادرترین نشستهای مشترک، استیو جابز و بیل گتیس این دو غول عرصه ی تکنولوژی رایانه در یک برنامه حضور پیدا کردند. بخشی از سخنان استیو جابز این بود:

می دونید، مطمئنم گیتس در این مسیر همراه من بود. منظورم اینه که من در خانواده ای متوسط رو به پایین بزرگ شدم و هرگز اهمیت زیادی به پول نمی دادم و اپل در همان ابتدا آنقدر موفق عمل کرد که خوش شانس بودم که پس از آن دیگر نگران پول نباشم. بنابراین توانسته ام بر روی کار و بعدها بر روی خانواده ام تمرکز کنم
و به نوعی ما دو نفر خوش شانس ترین ادمهای روی کره زمین هستیم. چون کاری که به راستی به ان علاقه داشتیم پیدا کردیم. در زمان و مکان درستی قرار داشتیم. سی سال است که باید هر روز با افراد نابغه کار کنیم و کار مورد علاقه ی خود را انجام دهیم. خیلی سخت است که از این خوشحال تر شویم.

بنابراین به ارث و میراث اهمیتی نمی دهم و فقط به این فکر می کنم که بتوانم هر روز صبح از خواب بیدار شوم و  بروم و با این افراد بزرگ کار کنم. و امیدوارم  چیزی را که مردم به اندازه ما دوستشان دارند بسازم. و اگر ما می توانیم این کار را انجام دهیم. به راستی فوق العاده است.

 درس اول: عشق به کار در پیامهای متعدد استیو جابز

استیز جابز می گوید:

شما باید کاری را که به راستی به آن علاقه دارید پیدا کنید. کار شما قرار است بخش اعظمی از زندگی شما را در برگیرد. و تنها راهی که شما به راستی خشنود می شوید این است که کاری را انجام دهید که اعتقاد دارید کاری است. و تنها راه برای انجام این کار، این است که عاشق کاری باشید که انجام می دهید. اگر هنوز آن را پیدا نکرده اید، به جستجو ادامه دهید. بیکار ننشینید.

پیشنهاد می کنم مقاله ۶ مانع کسب ثروت از زبان پدر پولدار را از دست ندهید:  پدر پولدار و موانع پولدار شدن 

میلیاردری که در دستشویی می خوابید!

در زندگی اکثر کارافرینان بزرگ که نگاه کنیم می بینیم که قدرت جادویی عشق به کار بوده که باعث شده آنها از پس مشکلات عبور کنند و به موفقیت برسند. به عنوان مثال کریس گاردنر، کسی که از دلالی سهام میلیاردها دلار به دست اورد وقتی کارش را شروع کرد که شبها کف دستشویی می خوابید! او به کارآموزی بدون حقوق در دلالی سهام رو اورد، و در این زمان نه تنها خود که با پسر دو ساله اش شبها در دستشویی می خوابیدند. در یکی از مقالات بیزینس ویک از او پرسیده شد که “این توان ادامه دادن مسیر را چگونه به دست آوردید؟ ” و او در پاسخ گفت: ” کاری که به راستی به آن علاقه دارید پیدا کنید. کاری که شما نمی توانید منتظر طلوع خورشید باشید تا آن ر یک بار دیگر انجام دهید!!!”

 درس دوم: داشتن هدف، رسالت و معنا در زندگی

در کتاب ساخته شده تا دوام بیاورد: عادتهای موفقیت آمیز شرکتهای رویابین، نویسندگان آن جیم کولینز و جری پوراس درباره ی هجده شرکت پیشرو مطالعات دقیقی انجام دادند. نتیجه ی آنها این بود که این شرکتها ” توسط ارزشهای اصلی و حسی از هدف که فراتر از درامدزایی است” انگیزه می گیرند. به عبارت دیگر برای این شرکتهای ارزشهای اصیلی که دنبال می کنند خیلی بیشتر به آنها انگیزه می دهد تا محاسبه ی پولی که وارد حسابشان می شود.

سه انگیزه برای شروع یک کسب و کار

هوش معنوی, سرمایه معنوی, استیو جابز

در کتاب “سرمایه معنوی ثروتی که می توان با آن زیست” که ترجمه ی خودم هست نیز دانا زوهر به نقل از یک طراح مد از انگلستان می گوید: به نظر من سه دلیل باید وجود داشته باشد که کسی یک کسب و کار را شروع کند.

دلیل اول این است که یک حفره خالی در بازار هست که باید پر شود. “می بینی که نیازی هست که باید تامین شود و تصمیم می گیری آن نیاز را برآورده کنی”.

دلیل دوم فرصت شخصی است. اینکه یک کسب و کار را با خانواده خود راه بیندازی و به واسطه ی استعدادها و مهارتهای خاصی که داری چیز جدیدی را خلق کنی.”

اما دلیل سوم متفاوت است. دلیل سوم برای شروع یک کسب و کار این احساس است که من باید این کار را انجام دهم. این کار باید وجود داشته باشد. دلیل سوم برخواسته از این احساس نیاز است که من باید چیزی را برای این جهان به ارمغان بیاورم

برای دانلود بخشهایی از کتاب سرمایه معنوی، کلیک کنید: سرمایه معنوی 

درس سوم: کار کردن برای این اهداف متعالی نه خود پول!

تولید ثروت با تقویت عزت نفس , ثروت استیو جابز

همانطور که در وبینار تولید ثروت با افزایش عزت نفس هم گفته ام در حقیقت تلاش برای این ارزشهای متعالی است که پول را با خود به همراه می اورد نه تلاش برای کسب خود پول. مسیر کسب ثروت به شیوه صحیح مسیری است که از ارزشهای متعالی مثل خدمتگزاری به انسان ها عبور می کند.

مصاحبه ای با استیو جابز : ثروتمندترین مرد قبرستان!

در مصاحبه ای که استیو جابز در برنامه ی مستندی با عنوان پیروزی افراد بی نام و نشان انجام داد، اینگونه سخن گفت:

وقتی که بیست و چهار ساله بودم بیش از یک میلیون دلار سرمایه داشتم. در بیست و پنج سالگی بیش از صد میلیون دلار، اما اینها برایم ارزشی نداشت. زیرا هیچ وقت این کارها را برای پول انجام ندادم.

استیو جابز در جاهای دیگر این چنین عنوان کرده که اینکه “ثروتمندترین فرد قبرستان” باشد برایش اهمیتی ندارد . بلکه این برایش اهمیت دارد: “اینکه شب که به رختخواب می روم، بگویم به راستی کار با شگفت انگیزی انجام داده ام. برای من اهمیت دارد.

به نظر می رسد یکی از بهترین راههای که ما را از پول دور می سازد این است که

برای رسیدن به پول کار کنیم! نه برای رسیدن به یک هدف با ارزش!

در حالی که وقتی برای یک هدف باارزش تلاش می کنیم

پول هم به خودی خود همراهش می آید

درس چهارم: ثروت یک مقصد نیست بلکه یک مبدا دوباره است

بسیاری از ما در ذهنمان و در فرایند بزرگ شدنمان طوری بزرگ شده ایم که گویی موفقیت و ثروت یک مقصد است! خوب یک معنای ضمنی که در واژه مقصد نهفته است نقطه ی پایان است! و این تناقض در ذهن نیمه هشیار ما خودش می تواند یک مانع در راه انگیزه و تلاش ما باشد!

به عنوان مثال من دوست داریم که همیشه مثل یک جویبار رونده باشیم! زنده، پر هیاهو و در حال حرکت باشم. نقطه ی پایان و ساکن بودن به نظر جالب نیست. حتی اگر این نقطه ی پایان نقطه ی موفقیت باشد، نقطه ی ثروت باشد. نقطه ی پایان اگر ساکن باشد چیزی شبیه مرداب است. دل زننده و ناخوشایند.

کشف بزرگی که این عبارات در ذهن من ایجاد می کند این است که رسیدن به ثروت و موفقیت تازه یک مبدا دوباره است! یک مبدا برای تلاشی بزرگتر و ارزشمندتر. استیو جابز می گوید: “اپل در همان ابتدا آنقدر موفق عمل کرد که خوش شانس بودم که پس از آن دیگر نگران پول نباشم. بنابراین توانسته ام بر روی کار و بعدها بر روی خانواده ام تمرکز کنم” . این جمله یعنی برای امثال استیو جابز رسیدن به ثروت و درامد، فرصتی است برای یک شروع محکمتر، بدون دغدغه ی و نگرانی مالی. برای اینکه به کار و خانواده هر دو برسد. و بتواند اهداف ارزشمندش را پیاده کرده گسترش دهد.

برای دانلود فیلم وبینار “تولید ثروت با افزایش عزت نفس” کلیک کنید:  تولید ثروت با افزایش عزت نفس 

درس  پنجم:  برای کسی که اهداف متعالی دارد پول فرصتی برای خدمت بیشتر است

یک اشتباه اعتقادی که خیلی اوقات مانع ما می شود در مسیر کسب ثروت آزادانه گام بر داریم این است که فکر می کنیم ثروت پلید است موجب میشود انسان بدی شده از خدا دور شویم.

در حالی که واقعیت این است که ثروت فقط وسیله ای است برای اینکه جوهره ی وجودی ما را اشکار تر کند. برای کسی که اهداف متعالی دارد ثروت اتفاقا وسیله ایست برای اینکه بیشتر خدمت کند. در واقع در کلام استیو جابز این مشهود است که نه تنها ثروت او را از ارزشهایش دور نکرده. بلکه به او مجال داده تا ارزشهایش را در مقیاسی بالاتر دنبال کند.

همین چند پیام می تواند زندگی ما را تغییر دهد!

اکنون نوبت شماست، شما چه فکر می کنید.

یادتان نرود در قسمت دیدگاه ها نظر خود را برای ما بنویسید

نظرات شما به ما انگیزه می دهد که شما کار ما را دنبال می کنید. پس لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید.

نویسنده: مرضیه فاطمی

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    جاسم مهمان مرداد ۱۲, ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام خانم فاطمی

    واقعاً از اینکه وقت می گذارید و تفکرات خودتان را برای ما تجزیه و تحلیل می کنید، بی نهایت سپاسگزارم.
    موفق و موید باشید.
    در پناه حق

      مرضیه فاطمی مدیر کل مرداد ۱۲, ۱۳۹۶ پاسخ

      سلام بر شما

      از ابراز لطف و توجه شما همراه گرامی بی نهایت سپاسگزارم. امیدوارم این مطالب مورد توجه شما و سایر دوستان قرار گیرد.