یک پنجره برای بهتر زیستن

چگونه از دوره های آموزشی بیشترین بهره را ببریم؟ بخش دوم

یادگیری - دوره آموزشی - کارگاه

 راز یادگیری موثرتر از دوره های آموزشی 

در طول زندگی چه در حوزه ی رشد فردی و چه در حوزه ی رشته ی تخصصی خود آموزشهای زیادی می بینیم. خصوصا روز به روز بر تعداد مدرسین و کسانی که به امر آموزش اشتغال پیدا کرده اند افزوده می شود. بنابراین به درک دو نکته اساسی نیازمندیم.

یکی اینکه چه آموزشهایی را انتخاب کنیم که در عمل مفید باشد؟

دوم اینکه چطور فرایند یادگیری خود را اثربخش تر کنیم. اینکه چطور بتوانیم آنچه می آموزیم را به عمل تبدیل کنیم و در عمل زندگی بهتری برای خود بسازیم. چطور بتوانیم از ذهنی که فقط تشنه ی آموختن است رها شویم و به راهکاری عملیاتی برسیم که اموخته ها را مستقیما در عمل جاری کنیم.

 

خصوصا به عنوان یک مدرس که در حوزه ی رشد فردی و خانوادگی محصولاتی را عرضه می کند برای من بسیار مهم بود که هم خودم به عنوان یک مدرس دوره های آموزشی مفید تولید کنم و هم مخاطبان بتوانند به شیوه ای صحیح از آنها بهره مند شوند. در مقاله ی دوره های آموزشی و ۵ راز مفید بودن یا نبودن آنها به چهار عامل درونی که مستقل از محتوای یک آموزش مانع از اثربخشی آن می شود اشاره کرده ام. همچنین چهار راهکار هم برای افزایش بهره وری از یک آموزش ارائه کردم. در این بخش می خواهم به یک راهکار دیگر اشاره کنم و در پایان به این سوال پاسخ دهم که بهترین سبک آموزش که می تواند واقعا در ما تغییر ایجاد کند چه سبکی است؟

 

اگر بخش اول این مقاله را نخوانده اید از اینجا بخوانید دوره های آموزشی و ۵ راز موثر بودن یا نبودن آنها

 

مانع پنجم: یادگیری فیلتر شده 

هر یک از ما مطالعاتمان را از فیلتر خودمان عبور می دهیم. از فیلتر باورها، تجربیات، ارزشها و دغدغه های جاری زندگی. بنابراین اتفاقی رایج است که چند نفر یک متن یکسان را بخوانند یا از یک آموزش یکسان استفاده کنند و هر کدام به بخشهای متفاوتی توجه کنند، درک و تجربه ی متفاوتی داشته باشند و بهره های متفاوتی ببرند.

 

یک مثال از یادگیری فیلتر شده

مثلا چندی پیش من متنی را در یک گروه دوستان قرار دادم و نزدیک ۱۰ نظر متفاوت را دریافت کردم. برخی می گفتند که این نوشته شرح حال ماست، برخی می گفتند چه قلم زیبایی، برخی می گفتند چه صداقت کلامی و برخی هم از زوایای مختلف نگاه کرده و به نقد و ارزیابی من و نوشته ام پرداختند. یعنی کانون توجه افراد به یک نوشته متفاوت بود. برخی به قلم، برخی به محتوا و برخی به نویسنده توجه کرده بودند!  و نتایج متفاوتی گرفته بودند. به همین ترتیب ما نوشته ها، فیلمها و دوره های اموزشی را از فیلتر خودمان عبور می دهیم و این کار متاسفانه از میزان اثربخشی آن کم می کند.

 

راهکار پنجم: یادگیری گروهی 

یادگیری گروهی

برای رفع این موضوع، یکی از راهکارها استفاده از یادگیری گروهی است. یادگیری گروهی لزوما به این معنا نیست که با هم بخوانیم. بلکه اگر آموخته هایمان را با دیگران تبادل کنیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم هم در این دسته قرار داریم.  وقتی ما با افراد دیگر روی یک آموزش بحث و تبادل نظر می کنیم بهره وری خود را چندین برابر می کنیم. چون به دنیای فکر، درک و تجربه ی دیگران نیز وارد می شویم.

 

 اشتراک گذاری آموخته ها شکلی از آموزش گروهی

مثلا من و همسرم همیشه زمانی از روز را به تبادل اموخته هایمان اختصاص می دهیم. حتی اموخته هایی که مربوط به یک دوره ی آموزشی مشترک است که به صورت مجزا استفاده کرده ایم. و بسیاری اوقات پیش می آید که ایشان به نکاتی اشاره می کند که من دقت نکرده ام و بالعکس. و بسیار پیش می آید که در مسیر این گفتگو ایده هایی به ذهن هر کداممان می رسد که تا پیش از آن نرسیده بوده است. بنابراین گفتگو و اشتراک گذاری درکمان از یک آموزش بهره وری و یادگیری ما را چندین برابر می کند.

 

آمورشهای گروهی در یک پنجره

آموزش گروهی کاری است که ما در کارگاههای دیالوگ انجام می دهیم. در این کارگاهها پس از انجام هر فعالیت افراد تجربه، احساس و درک خود را با هم به اشتراک می گذارند. به این ترتیب به واسطه ی هم افزایی که ایجاد می شود ما بیش از وقتی که تنها هستیم از یک آموزش بهره می بریم.

هم چنین، ما دوره های آموزشی غیر حضوری یک پنجره را ویژه ی خانواده تدارک دیده ایم به این ترتیب اعضای خانواده می توانند همگی از این اموزش بهره ببرند و به صورت گروهی اموخته هایشان را به اشتراک بگذارند. و یک آموزش یکسان را از نگاه چند نفر ببینند.

به عنوان مثال وقتی خانمی که از محصول زن موفق در زندگی مشترک استفاده کرده آموخته هایش را با شوهرش به اشتراک می گذارد، به احتمال زیاد به اهمیت مطالب و نکاتی که اشاره شده بیشتر پی می برد. چون ممکن است همسرش در تایید مطالب نکات و خاطراتی از زندگی شخصی خودشان نقل کند که اهمیت موضوع را پررنگ تر کند.

 

اگر علاقه مندید با کارگاه های دیالوگ ما آشنا شوید کلیک کنید کارگاه هنر گفتگو و ارتباط موثر به سبک دیالوگ

 

راز کلیدی عمل نکردن به دانسته ها

متاسفانه مسئله ای که وجود دارد این است که ما از ذهن هشیار و آن هم عموما نیمکره ی چپ مغز برای یادگیری استفاده می کنیم. در حالی که در عمل ریشه ی بسیاری از رفتارهای ما به ذهن نیمه هشیار بر می گردد. رفتارهایی که بیشتر شبیه یک سلسله واکنش است که علت آن را هم نمی دانیم!

 

آیا با یادگیری خواص آب سیراب می شویم؟

تفاوت این دو مثل این است که یک آموزش به ما بیاموزد که آب چیست، چه خواص مولکولی دارد و چگونه نیاز بدن را رفع می کند. در حالی که آنچه در عمل نیاز داریم این است که با نوشیدن آب سیراب شویم!

 

آیا با یادگیری صرف اصول ورزش کردن بدن ما ورزیده می شود؟

تفاوت این دو مثل این است که بیاموزیم که ورزش چه خواصی دارد، و حتی از واکنشهای شیمیایی که در بدن و ذهن ما در ورزش ایجاد می شود اطلاع حاصل کنیم. در حالی که آنچه در عمل نیاز داریم این است که با ورزش خود را سالم و ماهیچه هایمان را ورزیده کنیم.

بهترین سبک آموزش برای تبدیل دانسته ها به عمل

آموزش و یادگیری در کارگاه

بنابراین بهترین سبک آموزش سبکی است که آنچه در عمل نیاز داریم را به ما بدهد. به ما کمک کند که خودمان ریشه های ناخودآگاه رفتارهای واکننشی مان را شناسایی کرده بر آن نظارت کنیم. به ما کمک کند که خودمان به کشف برسیم و وجودمان را با آنچه بدان عطش داریم سیراب کنیم. و این اتفاق در اموزشهای کارگاهی می افتد.

 

کارگاه یعنی کار-گاه نه سخنرانی!

امروزه خیلی ها به جای سمینار و سخنرانی از واژه کارگاه استفاده می کنند! در حالی که منظور ما از کارگاه واقعا کار-گاه است. یعنی جایی که افراد در آن به انجام فعالیتهایی در راستای یادگیری می پردازند. فعالیتهایی از جنس حرکات فیزیکی، هنری، ادبی، ذهنی که به صورت گروهی و فردی. انجام می شود. فعالیتهای انتزاعی که چراغهایی را در ذهن ما روشن می کند  و ما را به کشف و شهود و بصیرت نسبت به خودمان و زندگی مان می رساند. فعالیتهایی که تکرار انجام آن گویی سیم کشی ذهن و شخصیت ما را تغییر میدهد و از ما شخصی دیگر می سازد. این آموزشهاست که در عمق وجود ما نفوذ میکند.

 

پیشنهاد می کنم هرگز کارگاه رایگان معارفه دیالوگ را که در تیر ماه برگزار می شود از دست ندهید کارگاه مهارتهای گفتگو و ارتباط موثر به سبک دیالوگ

 

چرا آموزشهای کارگاهی؟ کارگاه های دیالوگ در یک پنجره

ما از این اموزشها در کارگاه دیالوگ بهره برده ایم. کارگاهی تماما مبتنی بر فعالیت که هنر گفتگو و ارتباط موثر به سبک دیالوگ را به ما می آموزد. و ذهن و روح ما را به روی دریجه ای تازه از ارتباط ما با خود، با ادمها، با خدا و طبیعت باز می کند.

آموزش کارگاهی آن هم به سبکی که در این کارگاه برگزار می شود مزایای زیر را به همراه دارد که هرگز در سایر شیوه های آموزشی نیست:

♦ ما را از افتادن در دام جمع آوری صرف اطلاعات ( بدون نتیجه عملی) نجات می دهد!

♦  فعالیتهای ما هر دوی نیمکره ی راست و چپ را درگیر می کند و یادگیری عمیتقر می شود.

♦  فعالیتهای هنری، ادبی، ورزشی و انتزاعی ما کل جسم و روح و ذهن را در یادگیری دخیل می کند.

♦ فعالیتهای ما خاطرات، تجربیات، ارزشها و افکار و هویت فرد را در فرایند یادگیری درگیر می کند.

♦ فعالیتهای انتزاعی ما نه فقط ذهن هشیار ما بلکه ذهن نیمه هشیار را نیز در فرایند یادگیری دخیل می کند

♦ یادگیری گروهی است و افراد از درک و تجربه ی دیگران بهره مند می شوند.

♦ فرایند یادگیری آهسته و عمیق و تکرار شونده است

♦ یادگیری به زیرین ترین لایه های وجودی ما نفوذ می کند.

 

اگر علاقه مند به شرکت رایگان در یک جلسه ی آشنایی با مهارتهای گفنگو ارتباط موثر به سبک دیالوگ هستید می توانید از طریق زیر ثبت نام کنید

 

نویسنده: مرضیه فاطمی
لطفا درقسمت دیدگاهها ما را در جریان نظرات خود قرار دهید. نظرات شما برای ما ارزشمند است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*