یک پنجره برای بهتر زیستن

افزایش عزت نفس و تاثیر آن بر هوش، موفقیت و خوشبختی

عزت نفس بالا

افزایش عزت نفس چگونه بر میزان هوش ما تاثیر می‌گذارد؟

عزت نفس بالا و مؤلفه‌های آن تمامی ابعاد زندگی ما را از احساس درونی شادی، آرامش، رضایت، حس خوشبختی و حس ارزشمندی و خلاصه احساسی که نسبت به خودمان، دیگران و زندگی داریم تا ابعاد بزرگ‌تر زندگی عشقی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی ما را تشکیل می‌دهد.

عزت نفس به ارتباط ما با خودتان، با دیگران، با زندگی و با خدا رنگ و روی دیگری می‌دهد. عزت نفس بالا به استعدادهای ذهنی که داریم رنگ عملی می‌بخشد و با متجلی کردن آن‌ها در زندگی ما استعدادهایتان را چند برابر می‌کند. همین هوش فعلی که داریم وقتی با افزایش عزت نفس ترکیب شود برای ما نبوغ به ارمغان می‌آورد. وقتی به آرامش و ثبات درونی می‌رسیم و ذهنمان را از همه‌ی دغدغه‌های ناشی از عزت نفس پایین آزاد می‌کنیم ذهن ما فرصت تجلی یافتن می‌یابد و از تمامی پتانسیل‌های خود بهره می‌برد و به این ترتیب

با افزایش عزت نفس نه تنها به لحاظ ذهنی باهوش‌تر می‌شویم بلکه به لحاظ عینی و عملی هم موفق تر و برجسته‌تر می‌شویم.

افزایش عزت نفس و تاثیر آن بر شخصیت، منش و زندگی ما

سطح عزت نفس ما نتیجه‌ی عمیقی بر هر یک از جنبه‌های زندگی ما دارد: اینکه چطور در محل کار عمل می‌کنیم، چگونه با مردم رفتار می‌کنیم، چقدر احتمال ترفیع و ارتقا داریم، به چه دستاوردهایی می‌توانیم برسیم،در چه سطحی از شادکامی هستیم. هم چنین همانطور که مرتبا در مقالات بخش همسرداری ذکر کرده ام عزت نفس به میزان زیاد بر اینکه در زندگی شخصی عاشق چه کسی شویم و چگونه با همسر و فرزندان و دوستان خود تعامل می‌کنیم تاثیر می گذارد.

ارتباط مثبتی بین سلامت عزت نفس ما با بسیاری از خصیصه‌های دیگر که اثر مستقیم بر استعداد ما برای حصول دستاوردهای بزرگ و احساس خوشبختی دارند وجود دارد.

سلامت عزت نفس با عقلانیت، واقع‌گرایی، خلاقیت، استقلال، انعطاف‌پذیری، مدیریت چالش‌ها، تمایل به پذیرش و اصلاح اشتباهات، خیرخواهی و همکاری رابطه مستقیم دارد.

ضعف عزت نفس با بی‌منطقی، کوری نسبت به واقعیت، انعطاف‌ناپذیری، ترس از چیزهای نو و ناآشنا، سازش‌ناپذیری و تمرد، حالت دفاعی داشتن، بیش از حد مطیع یا بیش از حد کنترل‌کننده بودن و ترس از دشمنی دیگران رابطه مستقیم دارد. با این اوصاف مشهود است که عزت نفس یک ویژگی زندگی ساز است.

افراد با عزت نفس از چالش‌هایی که در مسیر اهداف ارزشمند خود هستند استقبال می‌کنند. رسیدن به این اهداف باعث افزایش عزت نفس آن‌ها می شود.

در حالی که افراد با عزت نفس پایین به دنبال امنیتی است که در پشت خواسته‌های آشنا و نه چندان سخت است. وقتی خود را به آنچه آسان و آشناست محدود می‌کند عزت نفس خود را کاهش می‌دهند.


فیلم آموزشی, عزت نفس, اعتماد به نفسفیلم آموزشی افزایش عزت نفس

♦ تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس

♦ آشنایی با نقش عزت نفس در عشق و روابط عاطفی زن و مرد

♦ آشنایی با نقش عزت نفس در پیشرفت شغلی و ثروت

♦ تمرینات عملی برای افزایش عزت نفس

دانلود فیلم آموزشی افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس


ویژگی های افراد با عزت نفس بالا در مقایسه با عزت نفس پایین

هر چه عزت نفس محکم تر باشد،

ما در مسیر مواجهه با موانعی که در زندگی شخصی و شغلی ما ایجاد می‌شود مجهزتر هستیم. بنابراین سریع‌تر خود را از چاه مشکلات بیرون می‌کشیم و انرژی بیشتری برای یک شروع تازه می‌گذاریم. (تعداد غیرقابل شماری از موفق‌ترین کارآفرینان کسانی هستند که دو یا چندین ورشکستگی قبل از موفقیت خود داشته‌اند اما شکست آن‌ها را متوقف نکرده است)

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد،

بلندهمت‌تر هستیم نه تنها در زندگی شغلی و مالی بلکه از انواع آنچه دوست داریم در زندگی تجربه کنیم: به لحاظ احساسی، نبوغ ذهنی، اخلاقی و معنوی.

هر چه عزت نفس ما کمتر باشد،

آرزوهای کمتری و دستاوردهای کمتری داریم. هر دو مسیر نهایتاً به تقویت آنچه داریم (عزت نفس بالا یا عزت نفس پایین) ختم می‌شود یعنی خود تقویتی یا خود تخریبی.

پیشنهاد میکنم حتما مقاله چرا هر چه تلاش میکنم ثروتمند نمیشوم؟ را مطالعه نمایید.

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد،

بیشتر تمایل داریم که خود را ابراز کنیم و ثروت درونی خود را به بیرون انعکاس دهیم. هر چه عزت نفس ما کمتر باشد بیشتر نیاز داریم که خود را اثبات کنیم، خود را فراموش کنیم و یک زندگی مکانیکی و ناآگاهانه داشته باشیم. (دقت کنید که تلاش برای ابراز وجود با تلاش برای اثبات وجود متفاوت است. همانطور که در مقاله مهارت ابراز وجود و جرات مندی گفته ام انسان‌های با عزت نفس بالا دوست دارند خود را بیان کنند به این معنی که ارزش‌های درونی که در خود می‌بینند را به بیرون منتقل کنند، ثروت درونی خود را متجلی کنند و دیگران را از آن بهره‌مند سازند در حالی که افراد بی عزت نفس در همه‌ی تلاش‌های خود به دنبال اثبات خود هستند پس ابراز خود با اثبات خود متفاوت است.

فردی که به دنبال اثبات خود است یعنی در درون از احساس بی‌کفایتی رنج می‌برد و در بیرون دنبال اثبات آن به دیگران است، چیزی که برای خودش هم ثابت نشده است. به این ترتیب تلاش‌هایش با رنج و شکست همراه است. در حالی که فرد با عزت نفس بالا دغدغه‌ی اثبات خود را ندارد بلکه می‌خواهد آن ثروتی را که در درونش هست و به آن اشراف دارد به بیرون گسیل دهد. و در یک کلمه پتانسیل‌های خود را بالفعل کند.)

عزت نفس بالا

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد،

ارتباطات ما بیشتر شفاف، صادقانه و صحیح است، چرا که ما معتقدیم که افکار و باروهای ما ارزشمندند و ترسی از شفاف بودن آن نداریم.

هر چه عزت نفس ما کمتر باشد،

ارتباطات ما بیشتر نادرست، گل آلود و مبهم است. چرا که ما نسبت به افکار و باورهای خود نامطمئن هستیم و نسبت به واکنش دیگران نسبت به آن‌ها مضطربیم.

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد،

بیشتر جذب روابط مغذی می‌شویم تا سمی. چرا که انسان سالم جذب انسان سالم می‌شود. از این رو و افراد با عزت نفس بالا بیشتر جذب صفات کمال و قدرت در افراد می‌شوند تا جذب وابستگی و تهی بودن. به عبارت دیگر افراد با عزت نفس جذب افراد با عزت نفس می‌شوند. همان طور که ما انتظار نداریم شاهد یک عشق پرحرارت بین یک نادان و یک دانا باشیم نمی‌توانیم شاهد یک عشق بین فردی با عزت نفس بالا با یک فرد با عزت نفس پایین باشیم. (اینجا منظور عشق پرحرارت و پایاست نه یک جرقه ناشی از هیجانات جنسی) بنابراین ما از بودن کنار کسانی احساس راحتی داریم که به لحاظ عزت نفس در سطح یکسانی با ما برخوردارند، چه زیاد، چه متوسط و چه کم.

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد،

بیشتر تمایل داریم که با افراد از روی احترام، خیرخواهی، انصاف و درستی رفتار کنیم. زیرا ما آن‌ها را به عنوان تهدیدی برای خودمان نمی‌بینیم و چون احترام به خود اساس احترام به دیگران است. وقتی از سلامت عزت نفس برخورداریم، روابط را سریعاً به عنوان بدخواهی و دشمنی تفسیر نمی‌کنیم و در روبرو شدن با افراد به صورت خودکار انتظار طرد شدن، تحقیر، خیانت و فریب را نداریم. تحقیقات نشان داده که استقلال فردی و ارزش شخصی که به طور درست رشد کرده باشد، برخلاف آن‌چه فردگرایی می‌نامند، با مهربانی، بخشندگی، همکاری اجتماعی و روح یاری کردن به دیگران رابطه مستقیم دارد. تحقیقات همچنین نشان داده که عزت نفس بالا یکی از بهترین پیش‌بینی کننده‌های میزان خوشبختی فردی در اشخاص است.

می‌یر در کتاب ” در جستجوی خوشبختی” می‌گوید عزت نفس پایین رابطه مستقیم با احساس بدبختی دارد.


خود هیپنوتیزم, عزت نفس, سابلیمینالخود هیپنوتیزم صوتی افزایش عزت نفس

♦ تقویت احساس ارزشمندی و عشق به خویشتن

♦ تقویت احساس رضایت از خود و زندگی

♦ تقویت احساس خوشبختی

♦ تقویت احساس شادی

دانلود خود هیپنوتیزم صوتی عزت نفس


آیا عزت نفس خیلی زیاد خوب است؟

گاهی اوقات عزت نفس با خودستایی کردن و کبر ورزیدن اشتباه گرفته می‌شود.

این صفات نه تنها عزت نفس خیلی زیاد را نشان نمی‌دهد بلکه نشانگر عزت نفس خیلی کم یا به عبارت بهتر فقدان عزت نفس است.

افراد با عزت نفس تمایل ندارند که خود را برتر از دیگران نشان دهند. آن‌ها به دنبال این نیستند که ارزش خود را با ارزیابی خود در مقابل استاندارهای قیاسی اثبات کنند. خوشی آن‌ها در بودن آن چیزی است که هستند نه در اینکه بهتر از فرد دیگری باشند.

پیشنهاد میکنم حتما مقاله چرا هیچ همسری نمیتواند شما را خوشبخت کند؟ را مطالعه نمایید.

افراد با عزت نفس پایین معمولاً از بودن در کنار افراد با عزت نفس بالا ناراحت هستند ممکن ادعا کنند که عزت نفس خیلی زیادی دارند اما این ادعایی بیش نیست. به عنوان مثال، مردانی از این دست از قرار گرفتن در کنار زنانی که اعتمادبه‌نفس دارند احساس عدم امنیت می‌کنند. اگر یکی از زوجین که عزت نفس پایینی دارد شاهد رشد عزت نفس زوج دیگر باشد دچار اضطراب شده و سعی در تخریب فرایند رشد او می‌کند.

آیا عزت نفس بالا برای موفقیت کافی است؟

همان طور که نادیده گرفتن اهمیت عزت نفس اشتباه است، ادعای اینکه عزت نفس همه چیز است نیز اشتباه است. برخی در تلاش‌اند تا چنین القا کنند که یک احساس خودارزشمندی سالم تمام آن چیزی است که برای رسیدن با موفقیت و خوشبختی لازم داریم. در حالی که موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. به جز شرایط خارجی و فرصت‌هایی که ممکن است برای ما وجود داشته باشد عوامل درونی چون میزان استعداد، سطح انرژی و تلاش ما برای دستیابی به موفقیت تأثیرگذارند. به عبارت بهتر یک حس رشد کرده و سالم در مورد خویشتن شرط لازم و نه کافی برای سلامت ماست.

وجود عزت نفس سالم دستیابی به خواسته‌های ما را تضمین نمی‌کند در حالی که فقدان عزت نفس ایجاد احساساتی چون اضطراب، ناامیدی و یاس را تضمین می‌کند.

بنابراین، عزت نفس جایگزین سقف بالای سر ما و غذایی که می‌خوریم نمی‌شود، جایگزین دانش و مهارت‌هایی که برای عملکرد موثر نیاز داریم نمی‌شود، اما با افزایش آن احتمال اینکه راهی برای تأمین نیازهایمان و دستیابی به مهارت‌های مورد نیازمان پیدا کنیم را بالاتر می‌برد. به هر ترتیب، این یک حقیقت اساسی است که حرمت نفس یک نیاز اساسی است و فقدان آن توانایی عملکرد ما را کم می‌کند.

مترجم: مرضیه فاطمی

برگرفته از کتاب six pillars of self esteem

دیدگاه‌ها (4)

*
*

    rafi مهمان تیر ۱۹, ۱۳۹۶ پاسخ

    بله ارسال شده بود متشکرم و سپاس
    راستی تمرین آینه رو میشه مجدد ی توضیح بدین شیوه درست انجامش رو ممنون میشم

      مرضیه فاطمی مدیر کل تیر ۲۰, ۱۳۹۶ پاسخ

      بین 4 فایل ویدیویی که برای شما ارسال شده ( بسته ی تقویت عزت نفس ) تمرین آینه باید در فایل سوم قسمت خودپذیری باشد. لطفا مجددا به فیلم مراجعه کنید و تمرین را مفصلا ببینید. چون تمرین جامعی است.

    rafi مهمان تیر ۱۹, ۱۳۹۶ پاسخ

    با سلام و احترام خدمت خانم فاطمی عزیز و بزرگوار
    میخواستم بپرسم این هفته تمرینات عزت نفس رو ارسال می کنید؟
    مشتاقانه منتظر ادامه تمریناتم
    کارتون عالیه فوق العاست سپاس

      مرضیه فاطمی مدیر کل تیر ۱۹, ۱۳۹۶ پاسخ

      با سلام
      خیلی ممنون به شما و افرین که تمرینات رو مرتب دنبال می کنید.
      بله تمرینات مرتب ارسال می شن و دیروز ارسال شدند. ایمیلتون رو چک کنید باید اومده باشن