داشتن خلاقیت
هر کسی می خواهد خلاقیت داشته باشد.
به چیزهای جدید فکر کند، مشکلی را حل کند که هیچ کس دیگری حل نکرده است.
ایده ارزشمندی ارائه کند که هیچ کس به ذهنش نرسیده است.
و هر کسب و کاری می خواهد با تشویق کارمندانش ایده های عالی داشته باشند.
بنابراین اگر یک کسب و کار به کارمندانش پیشنهاد پاداش برای ایده های خلاقانه بدهد باید سیلابی از افکار ناب و عالی جاری شود! درست است؟
ما فکر می کنیم که خلاقیت نیز مانند کارهای دیگر قابل خرید و فروش است.
اما خلاقیت مانند تلاش و کار سخت نیست. بلکه نیازمند الهامی واقعی و اصیل است.
پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید: ۱۰ نکتهی پایهای برای رسیدن به استقلال و آزادی مالی
خلاقیت نتیجه ذهنی است که تماما شیفته پرسشگری و بررسی موقعیت و قابلیتهای موجود است.
بنابراین خلاقیت در ازای پول و پاداش بدست نمی آید بلکه وقتی حاصل می شود که ما توجه خود را بر روی چیزی متمرکز میکنیم.
یک مثال از خلاقیت در کار و تولید ثروت
راه آهن شرق ژاپن قراردادی برای ساخت قطار سریع السیر بین توکیو و ناگونو بسته بود که باید تا المپیک زمستان ۱۹۹۸ آماده می شد.
متاسفانه تونلی که توسط کمپانی ساخته شده بود و از بین کوهها میگذشت پر از آب شده بود.
کمپانی تیمی از مهندسین را با پرداخت حقوقهای بالا دعوت کرد تا بهترین راه حل ممکن را پیدا کنند.
مهندسان مسئله را تحلیل کردند و مجموعه ای از طرحهای با هزینه بالا جهت ساخت زهکشی ترسیم کردند.
تا بدینوسیله آب را از کانال خارج کنند.
اما یک روز، یکی از کارگران تعمیرکار وقتی که تشنه بود و خم شده بود تا از آب داخل تونل بنوشد به یک ایده ی متفاوت دست یافت.
آن آب واقعا طعم فوق العاده ای داشت. حتی از آبی که در بطری در سطل ناهارش داشت گواراتر بود.
به رئیسش گفت که باید این آبها را در بطری بریزد و به عنوان آب معدنی خالص آنها را بفروشد.
این چنین بود که بطری های آب معدنی اوشمیزی زاده شدند.
بطری هایی که از ماشینهای وندینگ همان راه آهن گرفته تا با تحویل درب منازل به فروش می رفت.
یک هزینه بزرگ به یک سود بزرگ تبدیل شد. همه ی آنها با نگاه کردن به شیوه متفاوت به شرایط بود.
نتیجه گیری
آزمایشاتی انجام شد تا نقش پرداخت پول در ازای یافتن راه حل های خلاقانه برای حل مشکلات را بررسی می کند.
این آزمایشات نشان داد که پاداشهای مالی ارتباطی با استعداد مردم برای عرضه ی ایده های ناب و اصیل ندارد.
در عوض، خلاقیت اغلب نتیجه علاقه واقعی به مسئله و این باور است که خلاقیت شخصاً مورد قدردانی مافوق ها قرار خواهد گرفت.
نویسنده: دیوید نی ون
مترجم مرضیه فاطمی
دیدگاهها (0)